woensdag 7 augustus 2013

Buy nothing new YEAR - 7 augustus 2013 - dag 1

Vandaag gaat mijn jaar in dat ik niets nieuws ga kopen: geen nieuwe kleren, geen nieuwe prulletjes, geen nieuwe make-up (ok, als mijn mascara op is, dan maak ik een uitzondering), geen kado's voor vrienden (behalve voor mijn jaarclub als ik meedoe met de clubkado's. Voor vrienden één op één worden het zelfgemaakte taarten, zelfgeknutselde jammetjes, theaterkaarten en opgeknapte spullen van de 2e handswinkel) en geen nieuwe spullen voor in huis. Het enige (naast de mascara - arghh - vind het nu al moeilijk!) waar ik uitzondering op maak, is op nieuw ondergoed (ik heb zo mijn bedenkingen bij ondergoed van de vintagewinkel) en op verwassen panty's en verwassen hempjes - niets zo armoeiig als dat, van die shirtjes met verwassen pluisjes. En waxinelichtjes straks in de winter voor de donkere dagen in huis. En bloemen mogen ook, het is heel belangrijk om leven in huis te hebben. Er is nog een lichtpuntje: spullen van de vintage store mogen wel, dus ik mag 2e handsspullen dragen. Ook mag ik marktplaats afspeuren voor alles wat ik zou willen hebben. Spullen een 2e of 3e leven geven mag! Met alle uitzonderingen maak ik het mezelf wel makkelijk, maar het is ook echt moeilijk - niet shoppen. Op deze manier kan ik er mee leven en waarschijnlijk dit jaar volmaken.

Er is natuurlijk een reden dat ik hiermee start. Meerdere zelfs. Ten eerste ben ik nogal aan het interen op mijn spaarrekening; daar krijg ik nogal de kriebels van, ik geef geld uit als water en koop nieuwe kleren alsof elke week een nieuw seizoen begint. Ten tweede heb ik vorige week een test gedaan waaruit naar voren kwam hoeveel aarde er nodig zou zijn als iedereen zou leven als ik: 2,8 aardbollen. Ok, nog een keer: 2,8 aardbollen. Dat is nogal veel en dat hebben we helemaal niet, zoveel aardbollen. En ik vind het ook nogal verontrustend; ik eet geen vlees, vrij weinig vis en hou al van vintage - ik hoef dus niet een heel nieuwe (beetje muffige, viezige, waar het soms goed zoeken is naar de pareltjes) wereld te ontdekken - heb geen auto en geen kind; ik ben dus ook nogal verontrust, iedereen die ik ken leeft op z'n minst zoals ik. Anyway, dit wordt iets van mijzelf, en ik vind niet dat anderen op dezelfde manier moeten leven, dus ik ga dit niet anderen opdringen. Maar denk vooral wel eens aan al die spullen die je niet nodig hebt en toch maar koopt ;). Seriously, ik heb vijf paar gympen - vijf paar gympen. Daar kan ik de rest van mijn leven op lopen. Twee paar All Stars, een paar gekke Nike Air Max - enzovoorts. En dan nog maar te zwijgen over al die laarzen die onwijs in de weg staan in dit kleine huis. Dus ten derde, ik vind dat ik meer dan genoeg in huis heb, ik kan mezelf voor de rest van mijn leven prachtig aankleden. Ik kom er vast nog vaak op terug welke oude spullen ik nu weer onderuit de kast (of uit die van Lucien - mijn tweelingzus - die overigens nu zwanger is, dus ik moet als de sodemieter naar Den Haag) vandaan heb gehaald.

Ik ga in deze blog bijhouden waar ik allemaal tegenaan loop, ik denk dat er genoeg momenten zijn dat ik het moeilijk vind. Of grappige momenten, bijvoorbeeld dat ik met al mijn kooplustige vriendinnen een weekend weg ben en ik er naast sta als zij heerlijk allemaal mooie spullen kopen. Het begint al moeilijk: de nieuwe wintercollectie hangt overal in de winkel. Ik hou zo van mooie winterspullen - de stoffen: heerlijk! Het staat mij objectief gezien ook beter dan zomerjurkjes. Mijn tactiek vooralsnog: niet de stad in en niet denken aan hoe leuk mij iets zou staan, maar blij zijn voor mijn vrienden als zij iets moois aan hebben. Ik ga bijhouden welke ideeën ik allemaal heb voor alternatieven en tips voor leuke vintage winkels in de buurt, de Jan Eef in de Baarsjes. En daarbuiten.

 

1 opmerking:

  1. Goed initiatief Mar!!
    En met club kunnen we ook best een jaar lang knutselcadeaus geven! (op voorwaarde dat het dan jouw hobby gaat worden..:)

    BeantwoordenVerwijderen