woensdag 5 februari 2014

Marktplaats tips & bookcrossing

Ik heb geen bibliotheekabonnement, lekker stom, maar ik heb nu iets nieuws ontdekt; bookcrossing. Winkels, vaak fair trade, hebben een boekenkastje in de winkel staan en jij kunt een boek brengen en een boek meenemen. Supersimpel idee en een leuk idee dat mensen jouw gelezen boeken weer gaan lezen. In Amsterdam kan je dit doen bij Waar, op de Bilderdijkstraat. www.bookcrossing.com

Op marktplaats wordt echt alles aangeboden. Van kleding, schoenen, boeken, tafels, banken, tv's, iPods en walkmans - todo. In deze onzekere tijden proberen mensen toch spullen te verkopen, in plaats van weg te geven. Ik vind het een mooi verschijnsel. En juist omdat echt alles te koop is op marktplaats, er is altijd wel iemand die dat shirtje dat je zo leuk vindt in de verkeerde maat heeft gekocht, vraag ik me af waarom mensen nog in winkels kopen. Ok ok, ik begrijp ook hoe de economie werkt, en als alleen op marktplaats en in vintage winkels wordt geshopt, dan kunnen we net zo goed direct alles opdoeken. Een paar tips:
- zoek op merknamen;
- zet je spullen op marktplaats, benoem de merken; daar wordt op gezocht - zie tip 1;
- zoek in de buurt, stel de afstand in op max 10 km - zeker bij grote spullen is dat handig. Anders kan het met de post; daar komen wel verzendkosten bij. Maar zoek je een grote bank, en die vind je in leeuwarden, maar je woont in maastricht, dan raad ik aan verder te zoeken, of het origineel te kopen in de buurt;
- geef niet op, wat er vandaag niet op staat, morgen misschien wel; 
- en de tip van flip; lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is het het waarschijnlijk ook.  Net als de rest in het leven. €15,- voor een Marc Jacobs tas; dan heb je een nepperd te pakken. Zonde! Leuk eigen marktplaats succesje: mijn Nike air maxjes had ik te klein, verkocht op marktplaats en nu 'nieuwe' gekocht via marktplaats. Ze zien er overigens wel zo nieuw uit, dat ik er bijna niet op durf te lopen. Mensen denken vast dat ik iets nieuws heb gekocht. Anyway, ik doe dit natuurlijk ook vooral voor mezelf. 
Leuke merken waar ik op zoek; Humanoid, Cos, Second Female, Vanilia, Sandro, Maje, American Vintage, Acne voor een goede spijkerbroek, Maison Scotch en voor een echte dolle bui; Isabel Marant of Vanessa Bruno. En speaking of de Marc Jabobs tas; daar ben ik naar op zoek. Vriendinnetje R geeft zo'n goede catch gedaan, ook op marktplaats en dè tas gescoord! Ik hoop dat ik haar gauw volg! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten