woensdag 15 oktober 2014

Beautiful Bali

Wat een prachtig eiland!! 

Eigenlijk jammer dat het best toeristisch is, 'puur' is het in elk geval niet overal meer. Het is dubbel, toeristen zijn een belangrijke bron van inkomsten, maar tegelijkertijd brengen wij ook zoveel mee dat het echte Bali gevoel laat verdwijnen. Talloze pizza & pastabarren (eerlijk, de Nasi Goreng komt mij inmiddels ook mijn neus uit!), koffie uit het Westen & luxe resorts met luxe broodjes & heerlijke smoothies. De natuur is natuurlijk wel hetzelfde, maar nu ben ik bijvoorbeeld in Ubud, een plaatsje waar Julia Roberts al neerstreek in 'Eten, bidden & beminnen', het is hier echt heel mooi, maar ook een beetje verpest door ons, toeristen. Ik heb veel gezien, maar mijn verwende westerse maag & darmen waren niet bestand tegen al die bacteriĆ«n hier. Ik heb ook eens een fles water gedronken, gesealed en al, maar het rook echt muf! Door die opholgeslagen darmen heb ik me knap beroerd gevoeld - gevolg: heimwee. Ik wist niet dat dat zo'n ellendig gevoel kon geven zeg. Ik heb het mezelf behoorlijk lastig gemaakt, ik zat mezelf goed in de weg!! Ik wilde zo graag naar Bali terug (ik was vlakbij Lombok), en ik had een bootticket voor de dag erop geboekt. Toen zag in de verte wat wolken, bij Lombok. Duhhhhh, bergen. Die kant hoefde ik niet op, maar ik moest naar PadangBAI. Ik ging er een dagklus van maken; uitzoeken hoe het weer in Padangbai was. Op mijn telefoon zocht ik Padang op, en daar stond het; werkelijk noodweer. Echt niet overdreven. Het ging flink tekeer in Padang. Ik was een paar dagen eerder op een ander eilandje, waar vanwege hoge golven geen boten op & af mochten; deze dame in paniek! Ik ben alle toeristenbureaus bij langs gelopen om te checken of er boten gingen voor de volgende dag. Iedereen zei me dat het bloedmooi weer zou worden, dus alle boten zouden gaan. Ik dacht, ze begrijpen me gewoon niet. Ik heb toch echt gezien dat het stormde, en niet zo'n beetje ook. 's Avonds bij de (vrij onprettige & aanrakerige) eigenaar van mijn 'cottage' eens gevraagd hoe hij er over dacht. Als het niet zo oliedom zou zijn, had ik er wellicht om kunnen lachen, toen hij me vertelde dat het om Padang ging, Sumatra. Heel ver weg van hier! 

Inmiddels op Bali, morgen vertrek ik naar huis. Daar kijk ik naar uit. 
Ik heb veel plannen gemaakt, daar kom ik gauw op terug! Ook veel boeken gelezen, de recensies houden jullie nog tegoed :). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten