zondag 3 januari 2016

2016: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

2016 is begonnen, en ik zag er naar uit 2015 vaarwel te zeggen. Twee mensen die me dierbaar waren, zijn er niet meer. Van baan gewisseld met de nodige spijt en een zoektocht begonnen naar wat het dan wel moest worden. Nu denk ik het gevonden te hebben. Maar ik blijf ik een twijfelkont.
Een nieuw jaar, met nieuwe kansen. En wat stille -grote- wensen, die ik maar niet ga uitspreken. Dan duurt het vast nog eeuwen als ik alles van de daken ga schreeuwen. Maar wat ik wel wil delen, zijn een paar goede voornemens. Gezond leven, sporten, en vooral voor mezelf koken. En 3 kilo eraf! Die twee laatste dingen, dat zou nog wel eens samen kunnen gaan. Ik leef best gezond, ik sport ook en ik hou van koken, maar niet voor mezelf. Een ciabatta met truffelkaas vind ik voor mezelf een prima avondmaal. En voor je het weet lijkt je buik dan ook op een ciabatta. Dan kun je nog zoveel rondjes door het Vondelpark rennen, die buik is niet te bestrijden. Ik heb de afgelopen jaren heel wat keren een eetplan gevolgd, ik heb zelfs een sapkuur gedaan, maar dit keer voelt het anders! Ik ga vanaf morgen 50 dagen groen koken, van 's ochtends tot 's avonds. Elke week doe ik in 1 keer de boodschappen, dat lijstje krijg je zo (voor 50 euro) aangereikt. En er zit gewoon chocola tussen. 85% procent puur, dat wel. Groen koken betekent heeeeuuuull veel groente en fruit, geen zuivel, geen vis en vlees en geen suiker. Eigenlijk is het dus vegan. Daar is het mij niet om te doen, maar hee: had ik al eens verteld dat het stoppen van vlees eten, vis eten, geen zuivel meer zoo veel beter is voor het milieu. 1 hamburger kost bijvoorbeeld 2000 liter water. Dan ben je toch eigenlijk gek als je die krengen blijft eten. En ook een beetje dom, met je kop in het zand. En ook als je vegan eet, kun je  heerlijke gerechten maken.
In het plan staan geen heerlijke chablis of merlot, maar in het weekend kan er wel een wijntje af. Ik had ook bedacht dat ik 2016 zonder alcohol zou beginnen, maar ik heb op dag 1 al gefaald.
Ik ben benieuwd, en voor mij werkt het altijd stimulerend om zo'n nieuw plan van me af te schrijven, de ontwikkelingen te delen en de valkuilen te benoemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten